Katra nācija ir tik stipra, cik stipras
ir tās sievietes. Par latviešu tautu pamatoti saka, ka tā ir maza,
bet stipra. Tā ir atzinība mūsu sievietēm: mātēm, meitām, sievām un
māsām. Pelnīta atzinība.
Pateicoties viņām, latvieši iznesa cauri septiņsimt
apspiestības gadiem baltisko kultūru un saglabāja tautu vairāk vai
mazāk etniski tīru. Karu un juku laikos, genocīda apstākļos un trimdā
latvju sievietes bija radošas, pašaizliedzīgas un nesalaužamas.
Uz viņu pleciem gūlās visatbildīgākā nasta – jaunās paaudzes radīšana,
garīgā mantojuma nodošana tai.
Vēsturisko apstākļu sakritības dēļ ar bērnu audzināšanu
nodarbojās galvenokārt sievietes, mātes, viņas ne tikai sargāja ģimenes
pavardu, bet ieaudzināja pēcnācējos arī mīlestību pret Tēvzemi,
pret savu tautu.
Un ne tikai. Nereti latvju sievietes aktīvi iesaistījās
cīņā par savas tautas brīvību. Sevišķi liels to īpatsvars bija tieši
otrreizējās padomju okupācijas gados. Viņas ne tikai visiem līdzekļiem
atbalstīja nacionālos partizānus un pagrīdniekus, bet arī pašas
iesaistījās pretošanās kustībā. Pārliecības un nelegālās darbības
dēļ simtiem un varbūt pat tūkstošiem mūsu sieviešu nonāca čekas moku
kambaros un Sibīrijas katorgas nometnēs. Daudzas tur sagūta masu kapos
smaga darba, slimību, bada, čekistu ložu un durkļu nogalinātas.
Šodien vai ikkatram zināms, kas čekistu gūstā nonākušiem
patriotiem bija jāizcieš pratināšanu laikā; maldīgi būtu domāt,
ka ar sievietēm sadistiskie bendes būtu apgājušies cilvēcīgāk. Gluži
otrādi, tieši sievietes cieta smagāk gan fiziski, gan morāli.
Arī uz Krievijas ziemeļiem deportētajām jeb izvestajām
sievietēm neklājās viegli. Daudzos gadījumos vīrus un tēvus atrāva
no mātēm un bērniem. Arī šajos gadījumos atbildība par bērnu likteni
bija jāuzņemas sievietēm.
Daudzām Latvijā palikušajām sievietēm nācās pārdzīvot
grūtus laikus, jo viņu vīri, brāļi, tēvi un iecerētie vai nu slēpās
un cīnījās mežos nacionālo partizānu rindās, vai arī atradās kara
gūstekņu un koncentrācijas nometnēs. Daudzi bez izredzēm jelkad atgriezties
Dzimtenē.
To sieviešu skaits, kas garus gadus gaidīja savu mīļo
pārnākšanu, ir mināmas tūkstošos, un šo varonīgo epizodi mūsu tautas
likteņgaitā nav iespējams novērtēt par augstu. Gaidīt nenozīmēja
tikai sēdēt mājās kā mūķenei un gausties par sūro likteni, tas nozīmēja
uzturēt ar ieslodzīto saraksti, sūtīt pienesumus, braukt tūkstošiem
kilometru garu ceļu, lai dabūtu satikšanos. Uz šādām pretpadomju
elementu jeb valsts noziedznieku atbalstītājām čekisti un citi varas
pārstāvji izdarīja spiedienu nolūkā izjaukt jebkādu sakaru uzturēšanu
un panākt rakstisku atteikšanos no vīriem, tēviem un līgavaiņiem. Ne
mazumam sieviešu nācās pārciest gan rupju, gan izsmalcinātu teroru,
šantažu un iebaidīšanu, arī kārdināšanu.
Neskatoties uz visu to pretošanās kustības aktīvu
organizētāju Jāni – Ansi Arāju viņas līgava gaidīja septiņus
gadus, bet viņa līdzgaitnieku Gunāru Dupuru sešus gadus gaidīja
divas jaunavas, mana līgava gaidīja trīs gadus.
Rīgas Aviācijas institūta kursanta Bruno Javoiša
līgava, studente, par neatsacīšanos no sakaru uzturēšanas ar šo
varonīgo patriotu, notiesātu uz septiņiem gadiem katorgas darbos
par Latvijas Sarkanbaltsarkanā karoga uzvilkšanu Rīgas Radiotornī
un par okupantu sarkanās lupatas noraušanu, pēc publiskas kaunināšanas
čekistu organizētā studentu un pasniedzēju mītiņā no augstskolas
tika izslēgta.
Tāpat tie nav spējuši apklusināt nomocītā varoņa
Gunāra Astras kundzi Līviju Astru, arī viņu meitu Diānu,
tāpat Helēnu Celmiņu un neskaitāmas citas patriotes.
Caur viņām latviešu tauta ir stipra, jo šīs mūsu nacionālistes
dod tai spēku, iedvesmu, cerību un ticību. Ticību tautas drošai nākotnei
un taisnības uzvarai. Varbūt tieši tagad, kad mūsu tautas eksistence
arī, tikai tīri fiziskā jeb bioloģiskā ziņā ir apdraudēta, sievietes
mātes, meitas un māsas, šo traģismu apzinādamās, aicinās un saliedēs
mūs, vīrus un dēlus, cīņai, varbūt jau pēdējai, un, ja viņas mūs spēs iedvesmot
kaut vai uz godpilnu nāvi ar zobenu rokā, tad arī šinī gadījumā viņas
būs izpildījušas savu cēlo misiju cilvēku un Dieva priekša.
Latvijā patriotu sievas, kam Tēvzeme un nācija ir
augstāk par visu, noteikti ir vēl vairāk, bet nav personas ar tādu gara
spēku, kas visus saliedētu.
A. Šefers