Pēdējā laikā daudzi bērnu vecāki un skolotāji arvien
skaļāk sāk protestēt pret tiem jaunievedumiem Latvijas skolās, ko mūsu
valdība ir lepni nosaukusi par izglītības reformu. Vislielākā neapmierinātība
par jaunievedumiem sekmju vērtēšanā. Tiek izteiktas pat tādas domas,
ka Izglītības ministrijā strādā galīgi muļķi, kas, saklausījušies
dažādas pseidozinātniskas psiholoģijas teorijas, aizmirsuši normālas
pedagoģijas principus. Te nu es gribētu ļoti kategoriski iebilst.
Mūsu izglītības reformatori ir ļoti gudri. Tikai, lai to gudrību
spētu novērtēt, mums jāpaceļas pāri šauru interešu diktētiem uzskatiem
un jāpalūkojas uz visu ar labi situēto valsts ierēdņu acīm. Man to izdarīt
palīdzēja kāda krievu armijā dzirdēta asprātība: «Vai jūs zināt kādēļ
pulkvežu dēli nekad nekļūst par ģenerāļiem? Tādēļ, ka ģenerāļiem
pietiek savu dēlu.»
Tad nu iedomāsimies, ka mēs esam tie «ģenerāļi», kas
negrib pieļaut, ka pulkvežu un zemākam rangam piederīgo dēli iegūst
vērā ņemamu izglītību. Protams, mums jārēķinās, ka nedrīkstam vienkārši
ar likumu aizliegt vienkāršajai tautai iegūt izglītību, jo jātēlo
humānisms un demokrātija. Tieši otrādi – mums jārada iespaids, ka
valsts visiem spēkiem cenšas nodrošināt jaunatnei izglītību un nepārtraukti
ceļ šīs izglītības kvalitāti. Tātad – ar ko sāksim?
Sāksim ar pirmsskolas vecuma bērniem. Liksim, lai saražo
labi daudz tādu multiplikācijas filmu, kur notiek bezjēdzīga skriešana,
ķeršana, bļaušana, kaušanās, bēgšana, kur viss krīt, jūk, gāžas, plīst
un šķīst. Nav svarīgi, vai pa televizora ekrānu lēkā un visu to dara
uzzīmēti suņi, kaķi, peles vai rozā panteras. Svarīgi, lai tas izskatītos
efektīgi un lai tam visam nebūtu nekādas jēgas vai satura. Mazie cilvēciņi
ilgi vaļējām mutēm blenzīs uz šīm muļķībām, un no viņu galviņām kā ar
slotu būs aizslaucītas visas domas. Tas ļoti labi ikdienā bremzēs
bērnu tieksmi kaut ko saprast, pētīt, izzināt, būvēt, veidot. Kad šādam
no «muļķiku» skatīšanās atrautam bērnam kāds liks mācīties burtus
vai ciparus, tas nebūs tik viegli. Jau no paša pirmsākuma bērns sapratīs,
ka mācības ir kaut kas ļoti garlaicīgs, nepatīkams, nogurdinošs un
visi, kas spiež to darīt, ir slikti cilvēki. Saviem, «ģenerāļu», bērniem
gan šādu filmu skatīšanos mēs stingri ierobežosim. Mēs algosim viņiem
audzinātājus, kas ikdienā ar dažādu rotaļu un nodarbību palīdzību
izkops un attīstīs viņu spējas, pamazām radinot koncentrēties mācību
darbam.
Arī skolas vecuma bērnus nedrīkst atstāt bez ievērības.
«Ģenerāļu» bērni, protams, mācīsies elitārās skolās, kur mācību process
būs ļoti kvalitatīvs. Bet pārējās skolās jāpanāk, lai bērni mācīšanos
neņemtu pārāk nopietni. Nedrīkst būt tā, ka bērns, kurš sekmīgi mācās,
ar kaut ko justos pārāks par tiem, kas to nespēj vai negrib darīt. Tieši
otrādi – bērnam jau no pirmās klases jājūt, ka arī bez mācīšanās var
tīri labi būt par skolnieku. Tādēļ mēs vismaz pirmajās trijās klasēs
aizliegsim skolotājiem bērna sekmes vērtēt ar atzīmi. Atzīme taču
ir kaut kas tāds, ar ko bērni lepojas, bet tas var izraisīt savstarpējas
sacensības garu un stimulēt mācīšanos. Bērnu vecākiem mēs iegalvosim,
ka bērnam jāmācās nevis atzīmju dēļ, bet gan jāprot novērtēt zināšanu
nepieciešamība un nozīmība viņa dzīvē. Tas vienlaikus būs tāds
smalks mājiens, ka, lūk, mēs, «ģenerāļi», savulaik dzejolīšus pirmajā
klasē mācījāmies ne jau atzīmju dēļ, bet gan tādēļ, ka līdz sirds dziļumiem
izpratām, cik nozīmīgi un vajadzīgi šie dzejolīši būs mūsu turpmākajā
dzīvē.
Vēl jāpanāk, lai skolās būtu pēc iespējas vājāka
disciplīna. Tas ievērojami grauj klašu sekmju līmeni un dezorganizē
mācību darbu. Panākt to var. No vienas puses – pedagogiem jāliek strādāt
pēc principa, ka nekādus sodus pret bērniem lietot nedrīkst un jāgaida,
ka skolēnam pašam rodas apskaidrība, izjūtot savas rīcības negatīvās
sekas. Bet no otras puses, manipulējot ar cilvēktiesībām un bērnu
aizsardzības likumu, jāuzliek skolotājiem tādas prasības un atbildība,
lai nekādas negatīvas sekas, kas bērnam savas sliktās uzvedības dēļ
būtu jāizjūt, vispār nevarētu iestāties. Piemēram, bērnu nedrīkst
izraidīt no klases, likt strādāt pēc stundām, nesekmības dēļ atstāt uz
otru gadu tajā pašā klasē, atskaitīt no skolas bez tiesas lēmuma
utt. Mazgadīgie huligāni un sliņķi ātri vien atklās skolotāju bezspēcību
un slaidi uzspļaus visām labajām pamācībām, aizrādījumiem un morāles
sprediķiem. Tā daži muļķi ar savu ālēšanos traucēs visu mācību darbu
klasē un arī citus padarīs par muļķiem. Sevišķi labus rezultātus skolēnu
atpalicības veicināšanā mēs panāksim, pārceļot nākamajā klasē
arī nesekmīgus skolēnus. Ar laiku šie nezinīši vispār vairs nespēs
saprast, par ko ir runa attiecīgā priekšmeta mācību stundā un, lai
kaut kā īsinātu laiku, meklēs sev citas nodarbes. Tā klasēs vairosies
skolēnu skaits, kas neseko līdzi stundai. Lai skolēni, kas negrib vai
arī nespēj normāli mācīties jau pamatskolā, pēc elementāras lasīt
un rakstīt prasmes apgūšanas nevarētu izstāties, valstī jāpieņem
likums par obligātu deviņu klašu izglītību līdz 18 gadu vecumam.
Par katru priekšlaikus no skolas atskaitītu bērnu, skolas vadībai jāuzliek
naudas sods. Tas piespiedīs līdz pat devītajai klasei šos negribīšus
un nevarīšus garlaikoties skolas solos blakus normāliem bērniem un
traucēt viņus mācībās. Protams, līdz minimumam valstī jāsamazina
speciālo, garīgi atpalikušajiem bērniem domāto mācību iestāžu
skaits. Aizbildinoties ar invalīdu integrāciju sabiedrībā, jāspiež
viņi apmeklēt parastās vispārizglītojošās skolas. Šo bērnu klātbūtne
parastā skolā ievērojami apgrūtinās skolotāju darbu un viņi būs
spiesti palēnināt apgūstamās vielas izklāstu. Savukārt pārējiem
skolēniem tad atliks tikai garlaikoties. Lai pedagogu darbu padarītu
īpaši problemātisku, mācību programmas jāizstrādā tā, lai apgūstamās
vielas apjoms būtu pietiekami liels un skolēni bez nopietnām papildus
nodarbībām tajā vispār nespētu iedziļināties. Savukārt, mācību
literatūra un uzskates līdzekļi, kas atvieglo mācību vielas apgūšanu,
jāražo ierobežotā daudzumā un tiem jābūt dārgiem. Vēl labāk ir panākt,
lai skolās nebūtu vienotas attiecīgā priekšmeta mācību metodikas.
Paziņojot, ka galvenais nav vis mācību process, bet gala rezultāts,
tirgū var iepludināt dažādas viena un tā paša mācību priekšmeta apgūšanai
paredzētas mācību grāmatas un speciālās burtnīcas. Tas radīs jucekli
pedagogu darbā, tukšos jau tā jūtami plānos bērnu vecāku naudas makus
un radīs papildu grūtības bērniem, kas labākas izglītības meklējumos
vai sadzīves apstākļu dēļ būs spiesti mācību gada laikā mainīt skolu.
Visbeidzot speciālas burtnīcas var izgatavot tik «speciālas», ka tās
nebūt neveicina bērnu sekmes attiecīgajā mācību priekšmetā. Piemēram,
nomainot glītrakstīšanai domātās burtnīcas, kur treniņa nolūkos
bērni ar burtiem, vārdiem un teikumiem pierakstīja pilnas veselas
lappuses, un to vietā ieviešot speciālās burtnīcas, kur jāraksta tikai
dažas rindiņas, var nepieļaut bērna rakstīt prasmes izkopšanu. Tas
ir svarīgi, jo šiem bērniem augstskolā būs nopietnas grūtības gan konspektu
un piezīmju rakstīšanā, gan vēlākā to izlasīšanā.
Vēl skolās jārīko labi daudz dažādu izklaides pasākumu.
Tās varētu būt diskotēkas, skolēnu modes skates, fanklubu sanāksmes,
dažādi nenopietni konkursi vai rotaļīgas sacensības. Galvenais,
lai pasākumiem būtu pēc iespējas mazāk sakara ar mācību vielu un
skolā apgūstamajām zināšanām. (Bērniem no tā visa ir jāatpūšas.)
Ar laiku šāda «sabiedriskā dzīve» bērnu apziņā ieņems galveno vietu
un mācības skolā viņiem liksies kaut kas mazsvarīgs un otršķirīgs, pat
traucējošs. Lai pastiprinātu šo efektu, vēlams likvidēt arī tādus
bērnus disciplinējošus faktorus kā skolēnu formas tērps. Skolēni
tad arī ikdienā varēs sacensties par firmīgāko un šikāko ģērbšanās
stilu un viņiem mazāk laika paliks domāt par mācībām. Bet bērnu vecākiem
mēs iestāstīsim, ka šādi tiek stimulēta bērnu sabiedriskā aktivitāte,
radošās spējas, izdoma un māka kontaktēties.
It kā nejauši jāierobežo arī jaunatnei domātie uz
auglīgu attīstību mudinoši mākslas darbi. Priekšplānā jāizvirza
primitīvisms, jo tas vairāk kairina. Jāpanāk, lai, piemēram, estrādes
dziedātāji vairs nedzied, bet brēc, lēkā un dažādi ālējas, ar savām izdarībām
cenšoties izraisīt skatītājos pārsteiguma efektu. Jākultivē uzskats,
ka jauniešiem domātā māksla jāveido pēc principa «jo trakāk, jo labāk».
Sprādzieni, bļāvieni, daudzkrāsainu uguņu zibšņi, ķēmīgas pozas,
naidpilnas grimases, agresīvi žesti – lūk, tikai daži no izteiksmes
līdzekļiem, ko vēlams izmantot. Tas viss ievērojami mazinās jauniešu
tieksmi pēc izglītības un augstāku ideālu meklēšanas, stimulēs viņus
pievērsties narkotikām un citiem apreibinošiem līdzekļiem.
Visbeidzot jāizdara tā, lai pedagogi no vienkāršās
tautas nākušo bērnu apmācībām domātajās skolās būtu ar iespējami
zemāku kvalifikāciju. To panākt ir ļoti vienkārši. Atliek tikai skolotāju
darba algas noteikt labi zemas, un visi pedagogi, kuru kvalifikācija
dod iespēju atrast citu, labāk apmaksātu darbavietu, no skolām
aizies. Lai par to nevainotu valsti, skolu finansēšana jāuzkrauj pašvaldībām,
kuru budžets ir pietiekami trūcīgs, lai nevien turētu skolotājus bada
maizē, bet arī likvidētu lielāko daļu no lauku skolām.
Tas tad nu arī īsumā būtu viss. Un nu man beidzot jāatzīst,
ka šeit uzrakstīto es neesmu izdomājis. Es vienkārši uzskaitīju tikai
daļu no pasākumiem, ko mūsu valdība ir centusies ieviest un ir ieviesusi
Latvijā pēdējā desmitgadē pēc formālās Latvijas neatkarības pasludināšanas.
Vai Jūs spējat izdomāt vēl kaut ko, kas, atklāti nepārkāpjot demokrātijas
un humānisma principus, degradētu mūsu jaunatni? Es – nē.
Tādēļ nesauksim par muļķiem mūsu izglītības reformatorus!
Viss tiek darīts ļoti gudri.
Jānis Miezītis