Gadsimts, kurā dzīvoja Jānis Kristītājs, bija
pārmaiņu, nemiera un nevienprātības laiks. Tas bija arī reliģijas
pagrimuma laiks, kā līdzīgi notiek arī mūsdienās.
Šajā sabiedriskajā un garīgajā haosā un pārkāpumu
postažā bija dzirdama kāda balss, Dieva balss, kas runāja caur Jāni
Kristītāju. Jānis Kristītājs bija pirmais dievišķi iedvesmotais un
vadītais pravietis. Kristus sacīja, ka nav neviena lielāka par viņu.
Iekš kā tad pastāv viņa lielums un kādu vēsti viņš nesa?
Jānis Kristītājs bija ziedoties spējīgs cilvēks,
kas iedrošinājās pacelt savu balsi pret ļaunumu un cilvēka dzīvi pazemojošām
nekārtībām un netaisnībām. Viņa augstākais valdnieks bija patiesības,
taisnības un žēlastības Dievs. Viņā bija tie spēki, kas izveidoja viņu
pēc Dieva parauga, Viņa līdzības. Jānim Kristītājam bija arī dziļš,
skaidrs ieskats viņa laikmeta dzīvē un viņš dzirdēja Dieva balsi. Kā
visas lielas dvēseles viņš bija pazemīgs un uzskatīja, ka nav cienīgs
attaisīt Mesija kurpju šņores. Viņš bija laimīgs, ka ir tikai balss,
kas sagatavo cilvēku sirdis saņemt Mesiju. Viņš saskatīja savu
līdzgaitnieku viltību, to atklāja un nosodīja. Viņa drošsirdība
izpaudās arī, nosodot Heroda apkaunojošo dzīvi. Arī kritizējot
ziņkārīgo ļaužu pūli, kas nāca kristīties. «Jūs, odžu dzimums,
kas jums norādīja, kā izbēgt nākamai dusmībai!» Viņi drīzāk
domāja par reliģijas formu, dažādām nenozīmīgām izdarībām, nevis
par to, kā atsacīties no pārkāpumiem un ļaunuma. Jānis Kristītājs vēlējās
izraut cilvēkus no morālā pagrimuma nāves. Viņš bija vienkāršs, pazemīgs,
dievbijīgs un patiess, bet tanī pat laikā bargs un bezbailīgs pravietis.
Par savu galveno uzdevumu viņš uzskatīja sagatavot ceļu Kristum
un viņa valstībai. «Sataisāt tā kunga ceļu, darāt līdzenas viņa
takas. Katrai ielejai jābūt piepildītai, un katram kalnam un pakalnam
nolīdzinātam. Kas līks, tam jābūt taisnam, un, kas celmains, par staigājamu
ceļu.» Viņš neaicināja labot ceļus un nolīdzināt pakalnus,
bet ar tiem viņš salīdzināja cilvēka dzīves un sirds sagatavošanu
Kristus atnākšanai un uzņemšanai.
Arī šobrīd nevar būt nozīmīgāks un skaistāks
aicinājums cilvēkam par sevis un savas dzīves sakopšanu, lai Kristus
tanī var ienākt. Kristum jābūt gaidītam katru dienu savā sirdī visa
mūža garumā. Ar Kristu ejot kopā, mēs esam uz gaismas un dzīvības, laimes,
labklājības un svētību pārpilnības ceļa. «Es esmu pasaules
gaisma; kas seko man, tas patiesi nestaigās tumsībā, bet tam būs dzīvības
gaisma.» (Jāņa 8:12) Bez viņa mēs maldāmies neziņā, tumsā, grūtībās,
postā un iznīcībā. Tātad, pirms cilvēks būtu gatavs saņemt Kristu,
tam jāredz pašam sevi ar visām vājībām un nepilnībām un tās jānožēlo.
Kristus nevar ienākt tāda cilvēka dzīvē, kur ir augstprātība, izvirtība,
negodīgums, viltība, cietsirdība, blēdība un netaisnība.
Jāņa Kristītāja sludināšanas galvenā vēsts
bija – nožēlošana un atgriešanās. Nevar būt runa par nožēlošanu,
kamēr cilvēkam nav grēka – ļaunuma un vājību apziņa – un vēlēšanās
būt atsvabinātam no tā iznīcinošās varas.
Diemžēl šodien daudzi ir it kā neredzīgi un nedzirdīgi
par ļaunuma un pārkāpumu postošo iespaidu uz visu cilvēka dzīvi.
Trūkst izpratnes par godīguma un taisnīguma nepieciešamību un nozīmi
sabiedriskajā un valsts dzīvē. Cilvēks bieži pastāvošās problēmās,
grūtībās, nelaimēs un dažādās nelietībās vaino Dievu, kādēļ viņš visu
to pieļauj. Kas šādi jautā, tam ir zināšanu trūkums par Dievu.
Dievs ir kārtības, bet ne nekārtības Dievs. Tas taču nav Dievs, kas izlaupa vai pamudina
laupīt valsti, spekulē, krāpj, zog, blēdī un iznīcina cilvēkus. Bet
tas notiek mūsu valstī! Un to dara nevis Dievs, bet tie «kam, tumsība
mīļāka par gaismu, nenāk pie gaismas, lai viņu ļaunie darbi netiktu
atklāti» (Jāņa Ev. 3. nod.).
Dievs cilvēkam ir devis brīvu gribu, kas ir brīnišķīga dāvana. Spēju izvēlēties
un izšķirties un pašam pieņemt lēmumus. Un tanī pat laikā Dievs ir devis
likumus, padomus, norādījumus, līdzīgi kā neredzīgajam iekšējo
redzi un spieķi, lai nemaldīgi un droši ietu cauri dzīvei.
Kristus savā kalna sprediķī veltījis cilvēkam
10 Svētības vēstījumus. Mozus devis 10 baušļus, bet cilvēks nevēlas
tos pieņemt un sekot tiem.
Kaut arī tas viss domāts, lai viņu pasargātu, laimei un svētībai.
Tātad visu grūtību izraisītājs ir pats cilvēks. Un, tikai pēc sava prāta dzīvojot un
darbojoties, tas nokļūst aiz vien dziļākā dūksnājā, no kura bieži
vairs nav atpakaļceļa.
Dieva Gars Jānim Kristītājam bija atklājis, ka
viņa valstība nekad nevar atnākt, kamēr cilvēkos pastāv augstprātība,
egoisms, netaisnība un varmācība.
Ja Jānis Kristītājs šajās dienās dzīvotu starp
mums, tad daudziem, kas ir atbildīgi par savu rīcību Dieva un tautas
priekšā, nebūtu patīkami dzirdēt viņa bargo spriedumu. Ir tikai nedaudzi,
kurus viņš netiesātu.
Zemkopības ministram viņš teiktu: «Neesi netaisns
un nodevīgs pret latviešu zemnieku. Iznīcinot zemnieku, tu būsi iznīcinājis
arī pats sevi un latviešu tautu!
Augstajiem tiesas kungiem viņš teiktu: «Nesēdiet
tiesnešu krēslos, ja nezināt un necienāt Dieva likumus un baušļus,
viņa žēlastību un piedošanu. Tiesājiet pēc Dieva taisnības un patiesības
mēra, jo viņa likumu priekšā visi ir vienādi. Tiesājiet patiesi un
neizaiciniet Visvareno! Sargājiet nabadzīgo un nespējīgo tiesības!»
Jānis Kristītājs nepiemirstu uzrunāt arī pašu
nodēvētās 100 gudrās galvas: «Neizandelējiet svešiniekiem Latvijas
svēto zemi un īpašumus, jo, kam pieder zeme, tam pieder arī vara! Izpārdodot
zemi, būsit pārdevuši arī paši sevi un latviešu tautu verdzībā iznīcināšanai!
Dievs sodīs savas tautas un Dievzemītes blēdīgos, viltīgos un nodevīgos
kalpus.»
Tā Jānis Kristītājs uzrunātu mūsu valsts atbildīgos
darboņus. Arī Lukasa evaņģēlijā lasām: «Nelietīgo kalpu iemetiet
galējā tumsībā, tur būs raudāšana un zobu trīcēšana.»
Mums ir jāievēro Jāņa Kristītāja sludinātā sociālais
uzsvars: «Kam divi svārki, tas lai dod tam, kam nav. Un kam ir pārtika,
lai dara tāpat.» Viņa dalīšanās princips, nepieciešamība
taisnīgai pārpalikuma sadalīšanai ir ļoti nepieciešama arī mūsdienās
mūsu valstī, kad tās valdošā elite novietojusi tautu pie savu durvju
sliekšņa ubaga statusā, līdzīgi kā svētajos rakstos pieminētais bagātais
vīrs nabaga Lācaru pie savas durvju stenderes, tam pārtiekot no druskām,
kas nokrita no viņa galda.
Šī doma taisnīgai ienākumu dalīšanai ir adresēta
visiem.
Jāņa Kristītāja sociālo problēmu risināšanas
gaismā ir nepieciešams palūkoties arī uz daudzkārt pieminēto Eiropas
Savienību. Tie, kuri cer, ka, ES, ir vārti uz leiputriju maldās. Un
šāda cerība ir veltīga. Iestāšanās ES cilvēku nepārveidos un turpināsies
kā līdz šim. Nepārveidojās arī komunistiskā laika nomenklatūra,
kaut jau 17 gadus dzīvojam tā saucamā demokrātiskā valstī. Vienīgi
bagātie kļuvuši vēl bagātāki un nabagi – nabagāki.
Mūsu tautas un valsts dzīve šodien un tās nākotne
ir tikai mūsu pašu rokās. Ar Dieva
palīdzību, Viņa gudrību, taisnību, patiesību un svētību. «Bez
manis jūs nenieka nespējat darīt,» saka Kristus.
Latvietim reiz par visām reizēm ir jāsaprot, ka
labāka sociālā kārtība nekad neatnāks tikai caur jauniem likumiem,
kādi arī tie nebūtu, ar jauniem vadoņiem, ar jaunievēlētām Saeimām.
Mēs to esam piedzīvojuši un pārliecinājušies, ka nekas nemainās.
Tumsības varā nonākušie nav spējīgi vairs atdzimt, mainīties, nākt
pie apskaidrības. Ja kāds mūsu valstī (tautā) notiekošo sauc par demokrātiju,
tad tam nav ne mazākās jēgas par šī vārda patieso nozīmi. Visatļautība
un korupcija ir šādas iekārtas un notiekošā patiesais apzīmējums.
Labāka sociāla kārtība un laimīgāka, svētīgāka
dzīve būs tikai tad, kad cilvēks būs mainījies no Dieva, atdzimis no
Dieva Gara, nācis pie prāta, kļuvis jauns radījums ar jauniem ideāliem,
izturēšanos, domāšanu un ziedošanos. Citiem vārdiem sakot, kļuvis pēc Dieva ģīmja un
līdzības radīts cilvēks. Kļuvis par Dieva taisnības un patiesības,
gudrības un mīlestības cilvēku. Patiesais ceļš, kā mūsu tautai izkļūt
no visdažādākajām nejēdzībām, morālā pagrimuma, ir atrodams mūsu
Kunga un Pestītāja Jēzus Kristus aicinājumā – apsolījumā: «Dzenieties
vispirms pēc Dieva valstības un viņa taisnības, tad viss pārējais jums
taps piemests!» Viss, kas cilvēkam un tautai ir nepieciešams labākai,
laimīgākai un svētīgākai dzīvei, ir Dieva apsolījumā, un tas piepildīsies,
ja Viņa vēstījums un likumi tiks pildīti.
Sasniedzot Dieva apsolīto, mēs Eiropu varēsim
aicināt raudzīties uz Latviju kā miera, labklājības, svētības un pārpilnības
zemi.
«Redzi, Es stāvu durvju priekšā un klaudzinu. Ja
kas dzird manu balsi un durvis atver, es ieiešu pie viņa un turēšu ar
viņu mielastu, un viņš ar mani.» (Jāņa atklāsmes grāmata)
Atvērsim savas sirdis un domas lūgšanai:
«Nāci, Kungs Jēzu, ar savu svētību pie mums katra.
Bet it sevišķi piestājies pie tiem, kam ir bēdas, grūtības un slimības.
Savu dziedinātāja roku pacel pāri viņiem un
stiprini viņus ticībā un paļaušanos uz Tevi vienmēr.
Svētī un sargā latviešu tautu un vadi mūs gaismas
un dzīvības ceļā, tajā, kur miers, prieks, labklājība un laime, Tava
mīlestība, taisnība, patiesība un žēlastība pastāv.
Āmen!»
Kārlis Zuika, BD,
Biedrības «Latvietis» prezidents