Etniskais aizskārums
(No Anniņas pastāstiem)
Kādreiz
teica: žīds parāda dēļ pakārsies, čigāns piekrāps, bet latvietis ir
ļurba, kas katram ļaus sev uz galvas taisīt. Bet leitis – tas savu garām
nelaidīs.
Taču es
to neesmu teikusi. Jo citādi mani iesūdzēs. Jo ne jau par to un tos iesūdz,
kas, žēlodamies par budžeta deficītu, paši sev piešķir arvien lielākas
algas, tādējādi pārkāpjot miljonu cilvēktiesības, bet gan tos, kas
krievu nosauc par krievu, čigānu par čigānu, bet žīdu par žīdu. Lai,
otra acī skabargu uzrādot, savējā to baļķi varētu audzēt arvien lielāku.
Tātad –
Anniņas priekšniece nu bija leitiete – saimniecības māsa slimnīcā.
Dzimusi
Lietuvas pierobežā, kad Latvijā dzīves līmenis vēl nebija kļuvis
par zemāko Baltijā, bet – tieši otrādi.
Aldona
bija kopusi lopus un arusi zemi ar arklu, lielāku par viņas neparasti
sīko augumu. Reiz saaukstējusies, pārrāvusies un gandrīz nomirusi,
bet zīlniece teikusi:
– Tu daudz
par citiem neuztrauksies, bet pati nodzīvosi ilgi un laimīgi.
Gadu nomocījusies
kādā Rīgas rūpnīcā, Aldona atnākusi par sanitāri uz slimnīcu. Kad
nodzērušos saimniecības māsu atlaida, tikusi tās vietā.
Vai kas pasaulē
var būt vērtīgāks par šo vietiņu! Darbs kaulus nelauž, manta tek caur rokām,
un vēl var citus izkomandēt.
Kad Anniņa
pieteicās darbā, saimniece viņu novērtēja:
– Labi,
ka maza auguma, nevajadzēs lielus halātus meklēt.
Tā viņa
arī atteicās pret padotajiem – kā pret lietām, ko var vai nu pacelt un
apglaudīt, vai iemest kaktā, vai paspert ar kāju. Kā iepatīkas. Labā
garastāvoklī apglauda un paslavē, sliktā – nekas nav pa prātam, bet
izdzīs otru līdz pēdējam asins pilienam pilnīgi par velti un bez kādas
jēgas. Jo vai nav dzīvības apdraudējums pavecām sievām ar traucētu
kustību koordināciju likt otrā stāva logā kāpt? Slimnīcu budžets?
Attiecībā uz budžetu un tā finansiāli pārnodrošinātajiem autoriem
tauta ir tādā stāvoklī, kad vai nu gāž vai klusē. Tādēļ klusēja arī Anniņa.
Reiz, kad
Aldona atkal iedrāzās, lai aizrādītu un pamācītu, Anniņa pavēra
muti un izbijās no tā, kas bez pašas līdzdalības nu izspruka:
– Vāķies
prom, tu vecā ragana. Smerdele tāda, lai tavas kājas te nebūtu!
Aldona
sastinga. Anniņa domāja – kas nu būs? Brēks, ies sūdzēties? Taču... nekas
tāds nenotika. Aldona sarāvās, kļuva vēl mazāka un, nevarīgi nošļupstējusi
– «pati nu gan baigi jaunā...» – izdrāzās ārā.
Protams,
ne jau Aldona no slimnīcas aizgāja, bet gan muļķa Anniņa, kas mūsdienās
iedomājusies aizstāvēt tās cilvēktiesības, par kurām rūpi šajā vispārējās
demokratijas triumfa laikā netur neviens.
Un tā nu
viņa sēž pie televizora un vēro – latvieši, lūk, esot rasisti, žīdu
šāvēji, krievu apspiedēji un, jādomā, slepus nēsā azotē duncīti
skalpu ņemšanai no katra cittautieša. Anniņa klausās, klausās un domā,
ka velti atteikusies no polītiskās karjeras, nav ielīdusi nevienai
partijai siltā azotē. Aizsūtītu tad viņu uz kādu starptautisku saietu,
kur sēž tie, kam darbs kaulus nelauž, manta tek caur rokām un var citus izkomandēt,
un arī tā vienkārši un no tīras sirds pateiktu: «Apklusi tu, smerdeli
un nekauņa!»
Kas tad būtu?
Starptautisks skandāls, Latvijas izolācija, varbūt kāds mums pieteiktu
karu?
Bet, ja nu latviešiem
etnisko tiesību globālas aizstāvības laikā lemts tā klusi izmirt,
varbūt tad neviens tomēr neiedrošinātos kaimiņam klusi (lai viņu neapsūdzētu
etniskā aizskārumā) pateikt, ka nu vienreiz ar tiem ļurbām latviešiem,
kas ļauj sev uz galvas taisīt, ir cauri.
G. Jaunzeme