Latvijā pašlaik realizē ideju, ko savulaik ļoti
skaidri formulēja viens no godīgākajiem un nelokāmākajiem Latvijas patriotiem,
kādu man ir tas gods bijis pazīt, neapbalvots ne ar vienu Trijgalvu ordeni,
nelaiķis Aleksandrs Mellēns:
«4. maija režīma uzdevums nav saglabāt Latvijas
ekonomisko struktūru un ražošanas jaudas. Tā uzdevums – atbrīvot vietu
kapitālistiskās pasaules ražošanas formām un potencēm».
Te atliek vien citēt no Leslija L. Lorenca
romāna «Vilkača nakts», lai aina būtu pilnīgi skaidra: «Tirgoties
var tikai tad, kad kādam atņem tirgu.» Tā, šķiet, ir vislakoniskākā un
precīzākā brīvā tirgus definīcija, ko esmu sastapusi.
Un te mēs nonākam pie interesantākā: varmācīgā mežonīgā
kapitālisma ieviešana notika, varētu teikt, gluži ļeņiniskā garā, un tās
ieviesēji ļoti labi zināja, kāds būs rezultāts.
«Ļeņins neticēja cilvēkam, neatzina cilvēkā nekādu
iekšēju sākotni, neticēja garam un gara brīvībai. Taču viņš bezgala ticēja
cilvēka sabiedriskai dresūrai, ticēja, ka piespiedu sociālā organizācija var
radīt jebkādu jaunu cilvēku, pilnīgi sociālu cilvēku, kuram vardarbība vairs
nav nepieciešama.» (Šeit un
turpmāk atsauces uz N. Berdjajevu.)
Paralēles ar tiem mūsdienu runasvīriem, kas tāpat
vēlas izdresēt jaunu – kapitālismam piemērotu – cilvēku, ir
acīmredzamas. Te pat nav ko pieminēt visiem sen zināmo veco un ne tik veco
cilvēku sociālo diskrimināciju, ko var uzskatīt par Sibīrijas, gulagu utt.
atviegloto variantu.
«Ir nepieciešama monolīta doktrīna, monolīts
pasaulsskatījums, ir nepieciešami saistoši simboli. Maskavas valstī un impērijā
tautu saturēja vienoti reliģiski ticējumi. Arī jauno vienojošo ticību tautas
masām jāpauž elementāros simbolos. Krieviski transformētais marksisms šim
nolūkam bija visai piemērots.»
Arī mums, protams, nu ir gluži jauna reliģija: katrs atbildīgs par sevi,
Pasaules banka, Starptautiskais valūtas fonds, Eiropas Savienība un minoritāšu
tiesības.
Kas nav par to, tas ir no ļauna.
Arī šeit ir redzama ļeņiniskā tipa domāšana: «Ar to
saistīti viņa pasaulskatījuma taisnums un šaurība, koncentrēšanās uz kaut ko
vienu, domas nabadzība un askētisms. (..) Viņu atbaidīja jebkāda garīgās dzīves
rafinētība. (..) Viņam nebija plašu zināšanu, nebija augstas domas kultūras.»
«Ļeņins noliedza brīvību partijas iekšienē.» Te, protams, komentāri lieki.
«Stihiskumam Ļeņins pretstatīja revolucionārā mazākuma
apzinīgumu, tā misija – valdīt pār sabiedrības procesiem. Viņš pieprasīja visu
organizēt nevis no apakšas, bet no augšas, t.i., veidot nevis demokrātiska,
bet diktatoriska tipa organizāciju.»
Atceroties, cik maz mūsu partijas un valdība
sabiedrībai svarīgās lietās uzklausījusi tās domas, pat pretēji – rīkojusies
acīmredzami pretī sabiedrības noskaņojumam, arī šis citāts mūsdienu apstākļiem
ir vietā.
Pie kā tad noveda šo ļeņinisko principu
īstenošana? «Šī jaunā padomju birokrātija, kas ir daudz spēcīgāka par
carisko birokrātiju, ir jauna priviliģēta šķira, kas var nežēlīgi ekspluatēt
tautas masas. Tā arī notiek. Vienkāršs strādnieks tik arī saņem kā 76 rubļus
mēnesī, bet padomju ierēdnis speciālists – 1500 rubļus mēnesī.» «.. beigu
beigās viņš zaudēja konkrētu atšķirību starp labo un ļauno, zaudēja konkrētu
attieksmi pret dzīviem cilvēkiem, pieļaujot viltu melus, varmācību un
cietsirdību.»
Mūsu valstī atšķirības starp zemāko un augstāko
atalgojumu ir vēl daudz biedējošākas. Šajā ziņā Ļeņina princips ir
stipri pārspēts. Un apjēga par to, kas ļauns un labs, un vispār jebkāda apjēga
par konkrēta cilvēka dzīvi un vajadzībām ir zudusi jau sen.
Mums ir raksturīgi, ka pēc varas tiecas godkārīgi un
varaskāri cilvēki, kas, vienu ideoloģisko saukli nomainījuši pret citu, to
realizē savtīgu vēlmju apmierināšanai
tieši tāpat, kā to jau bija darījuši, piesedzoties ar iepriekšējo. Dažādas ir
ideoloģijas, taču vienāda to ekspluatācija savā labā. No šī viedokļa utopisko
sapņu aijātā padzīvojusī kundzīte, kas pie nogāztā ļeņinekļa noliek
ziedus, ir nekaitīgāka par pavasara jēru iepretim tiem, kas ļeņiniskās idejas
turpina realizēt dzīvē, skaļi saucot
«zaglis!» uz tiem, kas iedrošinās norādīt uz pārlielo mantisko plaisu
sabiedrībā. Demokrāts, ja tas patiesi ir viņš, nerāda uz vienu vai otru
vēsturisku parādību vai personu ar skaļu «fui!» vai vēl ko trakāku. Jebkura
iekārta un persona ir apspriežama un analizējama, un nekas nav ideāls – ne
kapitālisms, ne sociālisms, ne komunisms. Bet cilvēce tam ir cauri izgājusi,
lai izprastu un mācītos, nevis dejotu mežoņu dejas ap uzvarēto ienaidnieku.
Bet tā sabiedrība, kurā vārda brīvību un reālu
demokrātiju ierobežo nauda, nekad demokrātiska nebūs. Tas pat nav apspriežams.
Gundega Jaunzeme