Diezgan bieži Latvijas presē un starp latviešiem sākas
diskusija par partiju un polītiķu financēšanu, cik tā ir atklāta,
godīga, likumīga, un kā daudzas citas valstij svarīgas diskusijas
beidzas ar čiku: risinājuma nav un vainīgo arī nav, un visi saprot,
ka stāvoklis no atrisināšanas viedokļa ir diezgan bezcerīgs
Mēģināšu šo problēmu atainot savā skatījumā un
izpratnē.
Manuprāt, būtu jāsāk ar šādiem jautājumiem:
1. Vai ir kāds (kādi), kas vēlas nopirkt Latviju
vai tās daļu?
2. Vai ir kāds (kādi), kas vēlas pārdot Latviju
vai kādu tās daļu, nozari utt?
Uz pirmo jautājumu atbildēt nav grūti un to varētu
pārfrāzēt: vai kāds kāro to, kam būtu jāpieder mums? Protams. Par to liecina
daudzie Latvijas iekarotāju pūļi daudzos gadsimtos. Par iemeslu tam
bijis ir arī Latvijas ģeogrāfiskais stāvoklis. Acīm redzams ir arī tas,
ka mūsu lauksaimniecībā visvairāk pelna tas, kas neražo, bet tikai
pārstrādā un pārdod. Naftas un citu derīgo izrakteņu biznesā arī
līdzīgi: lielo peļņu iegūst nevis tie, kam pieder nafta, bet gan tie,
kas to pārstrādā, transportē, kā arī tirgo. Tātad to, ko Latvija varētu
izmantot latviešu labā, ir iekārojuši daudzi, starp kuriem noris cīņa
par iegūšanu īpašumā un pārvaldīšanu. Šīs cīņas aisberga redzamā
daļa ir vērojama presē un TV.
Ja izprasts pirmais jautājums, atbildēt uz otro
jau ir vieglāk un pārliecinošāk. Protams, ka ir, kas vēlas pārdot, un
apliecinājumu tam mēs arī varam atrast ne tikai plašsaziņas līdzekļos.
Kāds tad ir pirkšanas – pārdošanas jeb, citiem
vārdiem sakot, laupīšanas un nodevības mechānisms? Lai būtu
iespējams «pirkt» un «pārdot», Latvijā nepieciešama tāda iekārta, likumdošana
un valdība, kas to pieļauj un nodrošina. Valsts iekārtu, likumdošanu
un valdību teorētiski nosaka partijas, bet patiesībā to financētāji.
Un ne vienmēr naudas ņēmēji zina tās patieso izcelsmi un īpašnieku.
Šādos darījumos parasti ir neskaitāmi starpnieki. Šobrīd nav
galvenais noskaidrot, kas bija pirmais: piedāvājums pārdot vai
piedāvājums pārdoties, jo ir daudz svarīgāk izprast problēmu
un rast tai risinājumu, nevis pieķert vienu no zagļiem, zagšanas
iespēju saglabājot.
Turpinot aizsāktās pārdomas, nonākam pie – kā
piedāvā un kā pērk. Arī uz šo jautājumu atbildēt nav grūti.
Maldīgi ir domāt, ka nauda, ko samaksā partijām, dara tās bagātākas.
Bagātāki paliek tikai daži no vadības un tai blakus stāvošie pelēkie
kardināli, tāpat arī starpnieki. Pircēji ir dažādi un darījumi
arī, no pašvaldības kompetences jautājuma līdz Saeimas kompetencē
esoša. Un nebūt tā nav nauda, ko mēs redzam partiju atskaitēs un finanču
pārskatos. Parasti tajās uzrādās tikai formāli cipari, kam ar skaudro
realitāti nav nekā kopēja. Šausminoši ir tas, ka nevis programmas,
solījumi vēlētājiem, bet maksātājs nosaka partiju patieso rīcību.
Bēdīgi ir arī, ka pašreizējā situācijā Latvijā balso, par ko gribi,
tie vienalga pieder vienam vai diviem saimniekiem, un no svara ir tikai,
kuŗš kuŗā brīdī cik sola.
Šādi spēles noteikumi ir ne tikai polītikā,
bet arī presē un TV. Viss iepriekš teiktais attiecas uz tā saucamajām
varas partijām un lielajiem izdevumiem, kā arī partiju, respektīvi,
to saimnieku, kontrolētiem TV kanāliem.
Ar šiem rīkiem viņi mums palīdz arī grēkot
ar čekistomāniju, provokātoru izskaitļošanu utt. Patiesība ir
daudz vienkāršāka un banālāka. Tam, kuŗš nespēj reāli pārdot, nepiedāvā
naudu un nejautā, cik maksā. Šie iepriekš minētie pircēji un pārdevēji, lai
viņiem būtu mazāk šķēršļu, ir pieradinājuši mūs starp patriotiskiem latviešiem
meklēt dažāda ranga čekistus un Krievijas apmaksātus darboņus. Tā
ir sevis pārvērtēšana, sava svarīguma nepamatota uzsvēršana un neloģiska
rīcība. Cik nav dzirdēts, ka pērkonkrustieši darbojušies Maskavas
uzdevumā, cik mēs neesam rādījuši cits uz citu ar pirkstu un saukuši
– čekists. Manā gadījumā to ir darījušas pat valsts drošības iestādes,
bet tā arī nav spējušas kaut daļēji to pierādīt. Bet daudzi pierādījumi
un apliecinājumi, ja gribam atrast, ir tepat līdzās. Par tiem liecina
konkrēta polītiķa maka biezums. Vai daudzu patriotiski noskaņoto
un darīt gribošo, bet nespējīgo organizāciju dzīves līmenis
neliecina, ka viņi nav nopirkti un, nepieklājīgi izsakoties, nav
tā prece, ko kāds varētu iekārot. No viņu darbības un gribas praktiski
nekas nav atkarīgs. Vai tas nav vispārliecinošākais arguments? Vai mūsu organizācijas
financiālais stāvoklis nav labākais apliecinājums mūsu pērkamībai un
kāda Latvijai naidīga saimnieka gribas pildīšanai? Ja tiešām aiz
mums stāvētu Krievijas speciālie dienesti vai MOSSAD, vai tad mēs būtu
bez telpām, algām un visa pārējā nepieciešamā, lai pildītu saimnieka
uzdevumu?
Toties tēvzemietis Makarovs mums skaidro
«...partiju financējums faktiski bieži vien ir atkarīgs no partiju
realizētās politikas un, ja šī politika apmierina uzņēmēju, viņš
ir gatavs ziedot un kaut kādā veidā ieguldīt šīs partijas attīstībā.
Jautājums ir, vai partija ir atkarīga no viena, diviem ziedotājiem
vai arī viņiem ir liels ziedotāju skaits un līdz ar to šo spiedienu partija
ir spējīga sadalīt.» Te gan jāprecizē, ka partijām ir mazie
ziedotāji, kas neprasa savu naudu atstrādāt citādāk, kā pildot programmā
rakstīto, un lielie, kuru griba partijai ir jāpilda. Ka tas notiek, mēs varam
secināt no partiju neadekvātās rīcības un krasām uzskatu maiņām. Un
praktiski nav izsekojama uzņēmēju naudas plūsma, kas dažreiz nonāk
partijas kasē, bet biežāk partijas darboņa makā.
Runājot par to, kā šie darījumi sākas, jāatgriežas
partiju attīstības sākumposmā. Partijas, ko izveidojuši naudīgi
cilvēki naudas pelnīšanas nolūkos, jau ir ar noteiktu saimnieku(-iem)
un jau to radīšanas brīdī ir skaidrs, kā tās financēs un kā tās saņemto
naudu atstrādās, bet partijas, kuŗu mērķis ir nevis pelnīt, bet realizēt
savu programmu, pieradina pakāpeniski.
Visām jaunajām un pie varas neesošām organizācijām sākumā nav nekādas
ietekmes, bet, kad vēlētājs ir savu padarījis un kādai jaunai organizācijai
izdevies pievirzīties tuvāk varai, sākas šo organizāciju pieradināšana.
Jaunajām organizācijām parasti trūkst naudas, nav telpu un profesionāļu,
jo ar labu gribu vien nepietiek, darbu jāprot organizēt, dokumentus
jāprot rakstīt, līgumus jāprot slēgt, pasākumus jāprot organizēt
utt. Bet pircējam viss ir. Tā pakāpeniski organizācija tiek pie lētām
telpām, pie naudas, kas nodrošina minimālu iztikšanu, un speciālistiem,
kas partijai palīdz veikt dažādas juridiskas un saimnieciskas darbības,
kā arī precizē tās polītiskos mērķus. Vēlēšanu listēm iegūt deputātu
kandidātus, kas apmaksā daļu vēlēšanu izdevumu. Tas ir tikai sākums,
bet labs sākums, un ir grūti izskaitļot,
kas ir patiesais naudas devējs.
Naudas spekulanti nekad nesaista savu darbību
ar vienu valūtu. Darbojas «groziņa princips», kurā ir dolāri, markas,
utt. Ja kādai naudas vienībai vērtība krītas, tas nozīmē, ka citai
ceļas, jo tās visu laiku savā starpā konkurē. Šāda loģika liek
ieguldīt naudu vairākās partijās, lai viņi strādā un sacenšas saimnieka
labā. Saeimā taču var ievēlēt tikai 100 deputātu, un nav tik svarīgi,
cik no kuŗas partijas. Svarīgi, lai būtu mazāk neatkarīgo un nepakļāvīgo.
Bet to arī var atrisināt. Ar procentu barjeru un citiem līdzekļiem.
Un pēdējais jautājums: kur ir izeja jeb kāds
ir risinājums? Universāla līdzekļa, kas šo problēmu atrisinātu
nav. Taču mēs varam mazināt izlaupīšanas iespēju. Pirmkārt, jāmaina
vēlēšanu sistēma. Jo cik tad patiesībā maksā Latvija? Cik ir nepieciešams
naudas, lai nopirktu 100 deputātu, no kuŗiem viss ir atkarīgs? Skaidrs
ir viens, atrast valstī vienu godīgu cilvēku ir vieglāk nekā simtu.
Ir jāpalielina prezidenta pilnvaras un tā vēlētāju loks no 100 uz
tautas vēlētu prezidentu. Tas ir pirmais priekšnosacījums, lai vispār
būtu iespējams šo problēmu sākt risināt.
Bet pašlaik ir tā, ka «vieni ļoti labi zina,
ko grib; tie ir valsts vadītāji. Citi šādu politiku atbalsta vai nu
tāpēc, ka zina, ko grib, vai arī tāpēc, ka gļēvums tiem traucē sākt nopietnu
cīņu pret to, ko viņi savos sirds dziļumos atzīst par kaitīgu. Tie ir
vidējie parlamenta politikāņi. Nu, un trešie, t..i., iedzīvotāju
pamatmasa, kas pakļaujas neizpratnes un muļķības dēļ.»
Bet «lai par mūsu vadītāju kļūst saprāts, par
mūsu spēku – griba! Lai mūsu svētākā pienākuma apziņa palīdz mums būt
pietiekami neatlaidīgiem darbā! Par visu pārējo, lai mums gādā Dievs tas Kungs;
lai viņš ir sargātājs un aizstāvis!»
Un pats galvenais: patiesa mūsu valsts neatkarības
atjaunošana un latviešu tautas stāvokļa uzlabošana nav iespējama,
kamēr tautā un valstī nav nostiprinājusies nacionāla ideja. Ir
jārada nacionālās pašapziņas kāpinājums un nacionālo jūtu nostiprināšanās.
Leonards Inkins